keskiviikko 11. elokuuta 2010

Analysoidaan kaikki kaunis rumaksi...

Kävin tänään mielenkiintoisen keskustelun taiteen analysoimisest ja sanomistahan siitä tuli. En ole koskaan jaksanut ymmärtää, miksi on analysoitava kaikki kaunis ympäriltään puhki.
Tänään minulta kysyttiin kysymys, jolla minut saa näkemään punaista.
-Mitä sinä haluat viestiä tällä tekemälläsi koruilla ja mitä kertoa itsestäsi?
-What???
En halua kertoa itsestäni mitään ja korut puhukoot puolestaan, mutta jos joku alkaa kuulla niitten juttelua ääneen, kannattaa kääntyä  lääkärin puoleen, minä en siitä vastuuta ota. Tahdon vain nauttia siitä, että olen perinyt kädentaidon lahjan ja tehdä niillä koruja!
Parasta kaikesta oli, että olin juuri tekemässä korua toiselle ihmiselle, joka toi minulle materiaalit ja vahvan vision minkälainen korusta pitää tulla, eli ei siinä paljon meikäläistä paljoa ole!

En myöskään ole ymmärtänyt leffojen, kirjojen, taulujen, musiikin, valokuvien, näytelmien ym. tiukkaa analysoimista. Voi olla väärässä, mutta mielestäni kaikki tällainen analysoiminen on suoranaista luovuuden raiskaamista ja syö tekijäänsä ja murentaa työn arvon!!!

 En varmaan muuten olisi niin näreissäni, mutta olen kasvanut ajatukseen kunnioittaa toisen ihmisen luovuutta ja tapaa tehdä taidetta kuka milläkin tavalla ja välttämättä minun ei tarvitse sitä edes ymmärtää ja yrittää sanoin tehdä tyhjäksi.Jokaisella on kuitenkin oma tapansa kokea ja tuntea asioita, eikä minun mielestäni ole vain yhtä oikeaa tapaa Voin  nauttia kauneudesta ympärilläni kuluttamatta sitä turhilla kommenteilla puhki.
 Aikanaan opiskellessani käsitöitä ryhmässämme oli rumasti sanottuna tällainen "tekotaiteellinen" henkilö, joka kerran tokaisi käsi nyhtäen leukaa erään opiskelijan tekemää silkkihuivia, että mikä dynamiikka! Siinä vaiheessa meikäläistä vietiin ja lujaa ulos, etten olisi analysoinut erästä henkilöä. Tunnustan, ehkä hän tajusi siitä huivista jotain mitä tällainen maalaistolla ei tajua! Minusta se oli kaunis ja kirjava.

Anteeksi ikävän sävyinen postaukseni, mutta en vain jaksa tällaista ajatumaailmaa, enkä sitä ymmärrä!

PS. Ensi kerralla lupaan jotain mukavampaa postausta.

2 kommenttia:

  1. Oon niin samaa mieltä sun kanssa tosta puhkianalysoimisesta. Siitä nyt vaan tuli tämmöinen!!! :) Ihania oot taas väkäilly. <3

    VastaaPoista